Домик в Коломне (А.С. Пушкин)

Современному человеку несколько сложно читать стихи А.С. Пушкина. Дело в том, что в его время правила расстановки ударений были несколько другие. Если ритмика стиха требовала, то ударение ставилось не на том месте, где оно ставилось в разговорной речи и прозе, а так, чтобы сохранялся ритм стиха. Поэтому, я расставил ударения в критичных случаях для облегчения чтения.

Полный вариант из 54 октав. Воспроизведен по дореволюционным изданиям ("Сочинения и письма А.С.Пушкина" под редакцией П.О.Морозова 1903 г.)

Все существующие сегодня послереволюционные общедоступные издания Домика в Коломне являются урезанными (см. например, Издание ПСС Пушкина под редакцией Б.В.Томашевского 1957 г. и все последующие).

Подготовка и полная сверка текста: zhenya_lit@pochtamt.ru


Источник


Начальные буквы урезанных октав отмечены красным цветом.

В глаголическом варианте звуку [ё, йо] везде соответствует глаголическая буква Ⱖ(Ёж, YO), которая соответствует кириллической Ё.

Александр Сергеевич Пушкин
ДОМИК В КОЛОМНЕ

* * *

 

Modo vir, modo femina.
Ovidius
То мужчина, то женщина.
Овидий

I

Четырестопный ямб мне надоел:
Им пишет всякий. Мальчикам в забаву
Пора б его оставить. Я хотел
Давным-давно приняться за октаву.
А в самом деле: я бы совладел
С тройным созвучием. Пущусь на славу!
Ведь рифмы запросто со мной живут;
Две при́дут сами, третью приведут.

 

II

А чтоб им путь открыть широкий, вольный,
Глаголы тотчас им я разрешу...
Вы знаете, что рифмой наглагольной
Гнушаемся мы. Почему? спрошу.
Так писывал Шихматов богомольный;
По большей части так и я пишу
К чему? скажите; уж и так мы голы.
Отныне в рифмы буду брать глаголы.

 

III

Не стану их надменно браковать,
Как рекрутов, добившихся увечья,
Иль как коней, за их плохую стать, —
А подбирать союзы да наречья;
Из мелкой сволочи вербую рать.
Мне рифмы ну́жны; все готов сберечь я,
Хоть весь словарь; что слог, то и солдат —
Все го́дны в строй: у нас ведь не парад.

 

IV

У нас война! Красавцы молодые,
Вы, хрипуны (но хрип ваш приумолк),
Сломали ль вы походы боевые?
Видали ль в Персии Ширванский полк?
Уж люди! мелочь, старички кривые,
А в деле всяк из них, что в стаде волк!
Все с ревом так и лезут в бой кровавый:
Ширванский полк могу сравнить с октавой.

 

V

Поэты Юга, вымыслов отцы,
Каких чудес с октавой ни творили?
Но мы, ленивцы, робкие певцы,
На мелоча́х мы рифму заморили.
Могучие нам чу́жды образцы.
Мы новых стран себе не покорили
И наших дней изнеженный поэт
Чуть смыслит свой уравнивать куплет.

 

VI

Но возвратиться все ж я не хочу
К четырестопным ямбам, мере низкой ...
С гекзаметром ... О, с ним я не шучу:
Он мне не в мочь. А стих александрийский?..
Уж не его ль себе я залучу?
Извилистый, проворный, длинный, слизкий
И с жалом даже - точная змия;
Мне кажется, что с ним управлюсь я.

 

VII

Он вынянчен был мамкою не дурой:
За ним смотрел степенный Буало́,
Шагал он чинно, стянут был цезурой;
Но, пудреной пиитике назло,
Растреплен он свободною цензурой.
Учение не в прок ему пошло:
Hugо́ с товарищи, друзья натуры,
Его гулять пустили без цезуры.

 

VIII

О, что б сказал поэт-законодатель,
Гроза несчастных мелких рифмачей!
И ты, Расин, бессмертный подражатель,
Певец влюбленных женщин и царей!
И ты, Вольтер, философ и ругатель,
И ты, Делиль, парнасский муравей,
Что б вы сказали, сей соблазн увидя?
Наш век обидел вас, ваш стих обидя!

 

IX

У нас его недавно стали знать.
Кто первый? Можете у "Телеграфа"
Спросить и хорошенько все узнать.
Он годен, говорят, для эпигра́́фа,
Да можно им порою украшать
Гробницы или мрамор кенота́фа;
До наших мод, благодаря судьбе,
Мне дела нет: беру его себе!

 

X

Ну, женские и му́жеские слоги!
Благословясь, попробуем: слу̀ша́й!
Равняйтеся, вытягивайте ноги,
И по три в ряд в октаву заезжай!
Не бойтесь, мы не будем слишком строги;
Держись вольней и только не плошай,
А там уже привыкнем, слава Богу,
И выедем на ровную дорогу.

Modo vir, modo femina.
Ovidius
Ⱅⱁ ⰿⱆⰶⱍⰺⱀⰰ, ⱅⱁ ⰶⰵⱀⱋⰺⱀⰰ.
Ⱉⰲⰺⰴⰺ

I

ⰵⱅⱏⰺⱃⰵⱄⱅⱁⱂⱀⱏⰺ ⱝⰿⰱ ⰿⱀⰵ ⱀⰰⰴⱁⰵⰾ:
Ⰺⰿ ⱂⰺⱎⰵⱅ ⰲⱄⱝⰽⰺ. Ⰿⰰⰾⱐⱍⰺⰽⰰⰿ ⰲ ⰸⰰⰱⰰⰲⱆ
Ⱂⱁⱃⰰ ⰱ ⰵⰳⱁ ⱁⱄⱅⰰⰲⰺⱅⱐ. Ⱝ ⱈⱁⱅⰵⰾ
Ⰴⰰⰲⱀⱏⰺⰿ-ⰴⰰⰲⱀⱁ ⱂⱃⰺⱀⱝⱅⱐⱄⱝ ⰸⰰ ⱁⰽⱅⰰⰲⱆ.
Ⰰ ⰲ ⱄⰰⰿⱁⰿ ⰴⰵⰾⰵ: ⱝ ⰱⱏⰺ ⱄⱁⰲⰾⰰⰴⰵⰾ
Ⱄ ⱅⱃⱁⱀⱏⰺⰿ ⱄⱁⰸⰲⱆⱍⰺⰵⰿ. Ⱂⱆⱋⱆⱄⱐ ⱀⰰ ⱄⰾⰰⰲⱆ!
Ⰲⰵⰴⱐ ⱃⰺⱇⰿⱏⰺ ⰸⰰⱂⱃⱁⱄⱅⱁ ⱄⱁ ⰿⱀⱁ ⰶⰺⰲⱆⱅ;
Ⰴⰲⰵ ⱂⱃⰺ́ⰴⱆⱅ ⱄⰰⰿⰺ, ⱅⱃⰵⱅⱐⱓ ⱂⱃⰺⰲⰵⰴⱆⱅ.

 

II

ⱍⱅⱁⰱ ⰺⰿ ⱂⱆⱅⱐ ⱁⱅⰽⱃⱏⰺⱅⱐ ⱎⰺⱃⱁⰽⰺ, ⰲⱁⰾⱐⱀⱏⰺ,
Ⰳⰾⰰⰳⱁⰾⱏⰺ ⱅⱁⱅⱍⰰⱄ ⰺⰿ ⱝ ⱃⰰⰸⱃⰵⱎⱆ...
Ⰲⱏⰺ ⰸⱀⰰⰵⱅⰵ, ⱍⱅⱁ ⱃⰺⱇⰿⱁ ⱀⰰⰳⰾⰰⰳⱁⰾⱐⱀⱁ
Ⰳⱀⱆⱎⰰⰵⰿⱄⱝ ⰿⱏⰺ. Ⱂⱁⱍⰵⰿⱆ? ⱄⱂⱃⱁⱎⱆ.
Ⱅⰰⰽ ⱂⰺⱄⱏⰺⰲⰰⰾ Ⱎⰺⱈⰿⰰⱅⱁⰲ ⰱⱁⰳⱁⰿⱁⰾⱐⱀⱏⰺ;
Ⱂⱁ ⰱⱁⰾⱐⱎⰵ ⱍⰰⱄⱅⰺ ⱅⰰⰽ ⰺ ⱝ ⱂⰺⱎⱆ
Ⰽ ⱍⰵⰿⱆ? ⱄⰽⰰⰶⰺⱅⰵ; ⱆⰶ ⰺ ⱅⰰⰽ ⰿⱏⰺ ⰳⱁⰾⱏⰺ.
Ⱁⱅⱀⱏⰺⱀⰵ ⰲ ⱃⰺⱇⰿⱏⰺ ⰱⱆⰴⱆ ⰱⱃⰰⱅⱐ ⰳⰾⰰⰳⱁⰾⱏⰺ.

 

III

ⰵ ⱄⱅⰰⱀⱆ ⰺⱈ ⱀⰰⰴⰿⰵⱀⱀⱁ ⰱⱃⰰⰽⱁⰲⰰⱅⱐ,
Ⰽⰰⰽ ⱃⰵⰽⱃⱆⱅⱁⰲ, ⰴⱁⰱⰺⰲⱎⰺⱈⱄⱝ ⱆⰲⰵⱍⱐⱝ,
Ⰺⰾⱐ ⰽⰰⰽ ⰽⱁⱀⰵ, ⰸⰰ ⰺⱈ ⱂⰾⱁⱈⱆⱓ ⱄⱅⰰⱅⱐ, —
Ⰰ ⱂⱁⰴⰱⰺⱃⰰⱅⱐ ⱄⱁⱓⰸⱏⰺ ⰴⰰ ⱀⰰⱃⰵⱍⱐⱝ;
Ⰺⰸ ⰿⰵⰾⰽⱁ ⱄⰲⱁⰾⱁⱍⰺ ⰲⰵⱃⰱⱆⱓ ⱃⰰⱅⱐ.
Ⰿⱀⰵ ⱃⰺⱇⰿⱏⰺ ⱀⱆ́ⰶⱀⱏⰺ; ⰲⱄⰵ ⰳⱁⱅⱁⰲ ⱄⰱⰵⱃⰵⱍⱐ ⱝ,
Ⱈⱁⱅⱐ ⰲⰵⱄⱐ ⱄⰾⱁⰲⰰⱃⱐ; ⱍⱅⱁ ⱄⰾⱁⰳ, ⱅⱁ ⰺ ⱄⱁⰾⰴⰰⱅ —
Ⰲⱄⰵ ⰳⱁ́ⰴⱀⱏⰺ ⰲ ⱄⱅⱃⱁ: ⱆ ⱀⰰⱄ ⰲⰵⰴⱐ ⱀⰵ ⱂⰰⱃⰰⰴ.

 

IV

ⱀⰰⱄ ⰲⱁⱀⰰ! Ⰽⱃⰰⱄⰰⰲⱌⱏⰺ ⰿⱁⰾⱁⰴⱏⰺⰵ,
Ⰲⱏⰺ, ⱈⱃⰺⱂⱆⱀⱏⰺ (ⱀⱁ ⱈⱃⰺⱂ ⰲⰰⱎ ⱂⱃⰺⱆⰿⱁⰾⰽ),
Ⱄⰾⱁⰿⰰⰾⰺ ⰾⱐ ⰲⱏⰺ ⱂⱁⱈⱁⰴⱏⰺ ⰱⱁⰵⰲⱏⰺⰵ?
Ⰲⰺⰴⰰⰾⰺ ⰾⱐ ⰲ Ⱂⰵⱃⱄⰺⰺ Ⱎⰺⱃⰲⰰⱀⱄⰽⰺ ⱂⱁⰾⰽ?
Ⱆⰶ ⰾⱓⰴⰺ! ⰿⰵⰾⱁⱍⱐ, ⱄⱅⰰⱃⰺⱍⰽⰺ ⰽⱃⰺⰲⱏⰺⰵ,
Ⰰ ⰲ ⰴⰵⰾⰵ ⰲⱄⱝⰽ ⰺⰸ ⱀⰺⱈ, ⱍⱅⱁ ⰲ ⱄⱅⰰⰴⰵ ⰲⱁⰾⰽ!
Ⰲⱄⰵ ⱄ ⱃⰵⰲⱁⰿ ⱅⰰⰽ ⰺ ⰾⰵⰸⱆⱅ ⰲ ⰱⱁ ⰽⱃⱁⰲⰰⰲⱏⰺ:
Ⱎⰺⱃⰲⰰⱀⱄⰽⰺ ⱂⱁⰾⰽ ⰿⱁⰳⱆ ⱄⱃⰰⰲⱀⰺⱅⱐ ⱄ ⱁⰽⱅⰰⰲⱁ.

 

V

ⱁⱅⱏⰺ Ⱓⰳⰰ, ⰲⱏⰺⰿⱏⰺⱄⰾⱁⰲ ⱁⱅⱌⱏⰺ,
Ⰽⰰⰽⰺⱈ ⱍⱆⰴⰵⱄ ⱄ ⱁⰽⱅⰰⰲⱁ ⱀⰺ ⱅⰲⱁⱃⰺⰾⰺ?
Ⱀⱁ ⰿⱏⰺ, ⰾⰵⱀⰺⰲⱌⱏⰺ, ⱃⱁⰱⰽⰺⰵ ⱂⰵⰲⱌⱏⰺ,
Ⱀⰰ ⰿⰵⰾⱁⱍⰰ́ⱈ ⰿⱏⰺ ⱃⰺⱇⰿⱆ ⰸⰰⰿⱁⱃⰺⰾⰺ.
Ⰿⱁⰳⱆⱍⰺⰵ ⱀⰰⰿ ⱍⱆ́ⰶⰴⱏⰺ ⱁⰱⱃⰰⰸⱌⱏⰺ.
Ⰿⱏⰺ ⱀⱁⰲⱏⰺⱈ ⱄⱅⱃⰰⱀ ⱄⰵⰱⰵ ⱀⰵ ⱂⱁⰽⱁⱃⰺⰾⰺ
Ⰺ ⱀⰰⱎⰺⱈ ⰴⱀⰵ ⰺⰸⱀⰵⰶⰵⱀⱀⱏⰺ ⱂⱁⱅ
Ⱍⱆⱅⱐ ⱄⰿⱏⰺⱄⰾⰺⱅ ⱄⰲⱁ ⱆⱃⰰⰲⱀⰺⰲⰰⱅⱐ ⰽⱆⱂⰾⰵⱅ.

 

VI

ⱁ ⰲⱁⰸⰲⱃⰰⱅⰺⱅⱐⱄⱝ ⰲⱄⰵ ⰶ ⱝ ⱀⰵ ⱈⱁⱍⱆ
Ⰽ ⱍⰵⱅⱏⰺⱃⰵⱄⱅⱁⱂⱀⱏⰺⰿ ⱝⰿⰱⰰⰿ, ⰿⰵⱃⰵ ⱀⰺⰸⰽⱁ ...
Ⱄ ⰳⰵⰽⰸⰰⰿⰵⱅⱃⱁⰿ ... Ⱁ, ⱄ ⱀⰺⰿ ⱝ ⱀⰵ ⱎⱆⱍⱆ:
Ⱁⱀ ⰿⱀⰵ ⱀⰵ ⰲ ⰿⱁⱍⱐ. Ⰰ ⱄⱅⰺⱈ ⰰⰾⰵⰽⱄⰰⱀⰴⱃⰺⱄⰽⰺ?..
Ⱆⰶ ⱀⰵ ⰵⰳⱁ ⰾⱐ ⱄⰵⰱⰵ ⱝ ⰸⰰⰾⱆⱍⱆ?
Ⰺⰸⰲⰺⰾⰺⱄⱅⱏⰺ, ⱂⱃⱁⰲⱁⱃⱀⱏⰺ, ⰴⰾⰺⱀⱀⱏⰺ, ⱄⰾⰺⰸⰽⰺ
Ⰺ ⱄ ⰶⰰⰾⱁⰿ ⰴⰰⰶⰵ - ⱅⱁⱍⱀⰰⱝ ⰸⰿⰺⱝ;
Ⰿⱀⰵ ⰽⰰⰶⰵⱅⱄⱝ, ⱍⱅⱁ ⱄ ⱀⰺⰿ ⱆⱂⱃⰰⰲⰾⱓⱄⱐ ⱝ.

 

VII

ⱀ ⰲⱏⰺⱀⱝⱀⱍⰵⱀ ⰱⱏⰺⰾ ⰿⰰⰿⰽⱁⱓ ⱀⰵ ⰴⱆⱃⱁ:
Ⰸⰰ ⱀⰺⰿ ⱄⰿⱁⱅⱃⰵⰾ ⱄⱅⰵⱂⰵⱀⱀⱏⰺ Ⰱⱆⰰⰾⱁ́,
Ⱎⰰⰳⰰⰾ ⱁⱀ ⱍⰺⱀⱀⱁ, ⱄⱅⱝⱀⱆⱅ ⰱⱏⰺⰾ ⱌⰵⰸⱆⱃⱁ;
Ⱀⱁ, ⱂⱆⰴⱃⰵⱀⱁ ⱂⰺⰺⱅⰺⰽⰵ ⱀⰰⰸⰾⱁ,
Ⱃⰰⱄⱅⱃⰵⱂⰾⰵⱀ ⱁⱀ ⱄⰲⱁⰱⱁⰴⱀⱁⱓ ⱌⰵⱀⰸⱆⱃⱁ.
Ⱆⱍⰵⱀⰺⰵ ⱀⰵ ⰲ ⱂⱃⱁⰽ ⰵⰿⱆ ⱂⱁⱎⰾⱁ:
Hugⱁ́ ⱄ ⱅⱁⰲⰰⱃⰺⱋⰺ, ⰴⱃⱆⰸⱐⱝ ⱀⰰⱅⱆⱃⱏⰺ,
Ⰵⰳⱁ ⰳⱆⰾⱝⱅⱐ ⱂⱆⱄⱅⰺⰾⰺ ⰱⰵⰸ ⱌⰵⰸⱆⱃⱏⰺ.

 

VIII

, ⱍⱅⱁ ⰱ ⱄⰽⰰⰸⰰⰾ ⱂⱁⱅ-ⰸⰰⰽⱁⱀⱁⰴⰰⱅⰵⰾⱐ,
Ⰳⱃⱁⰸⰰ ⱀⰵⱄⱍⰰⱄⱅⱀⱏⰺⱈ ⰿⰵⰾⰽⰺⱈ ⱃⰺⱇⰿⰰⱍⰵ!
Ⰺ ⱅⱏⰺ, Ⱃⰰⱄⰺⱀ, ⰱⰵⱄⱄⰿⰵⱃⱅⱀⱏⰺ ⱂⱁⰴⱃⰰⰶⰰⱅⰵⰾⱐ,
Ⱂⰵⰲⰵⱌ ⰲⰾⱓⰱⰾⰵⱀⱀⱏⰺⱈ ⰶⰵⱀⱋⰺⱀ ⰺ ⱌⰰⱃⰵ!
Ⰺ ⱅⱏⰺ, Ⰲⱁⰾⱐⱅⰵⱃ, ⱇⰺⰾⱁⱄⱁⱇ ⰺ ⱃⱆⰳⰰⱅⰵⰾⱐ,
Ⰺ ⱅⱏⰺ, Ⰴⰵⰾⰺⰾⱐ, ⱂⰰⱃⱀⰰⱄⱄⰽⰺ ⰿⱆⱃⰰⰲⰵ,
Ⱍⱅⱁ ⰱ ⰲⱏⰺ ⱄⰽⰰⰸⰰⰾⰺ, ⱄⰵ ⱄⱁⰱⰾⰰⰸⱀ ⱆⰲⰺⰴⱝ?
Ⱀⰰⱎ ⰲⰵⰽ ⱁⰱⰺⰴⰵⰾ ⰲⰰⱄ, ⰲⰰⱎ ⱄⱅⰺⱈ ⱁⰱⰺⰴⱝ!

 

IX

ⱀⰰⱄ ⰵⰳⱁ ⱀⰵⰴⰰⰲⱀⱁ ⱄⱅⰰⰾⰺ ⰸⱀⰰⱅⱐ.
Ⰽⱅⱁ ⱂⰵⱃⰲⱏⰺ? Ⰿⱁⰶⰵⱅⰵ ⱆ "Ⱅⰵⰾⰵⰳⱃⰰⱇⰰ"
Ⱄⱂⱃⱁⱄⰺⱅⱐ ⰺ ⱈⱁⱃⱁⱎⰵⱀⱐⰽⱁ ⰲⱄⰵ ⱆⰸⱀⰰⱅⱐ.
Ⱁⱀ ⰳⱁⰴⰵⱀ, ⰳⱁⰲⱁⱃⱝⱅ, ⰴⰾⱝ ⱂⰺⰳⱃⰰ́́ⱇⰰ,
Ⰴⰰ ⰿⱁⰶⱀⱁ ⰺⰿ ⱂⱁⱃⱁⱓ ⱆⰽⱃⰰⱎⰰⱅⱐ
Ⰳⱃⱁⰱⱀⰺⱌⱏⰺ ⰺⰾⰺ ⰿⱃⰰⰿⱁⱃ ⰽⰵⱀⱁⱅⰰ́ⱇⰰ;
Ⰴⱁ ⱀⰰⱎⰺⱈ ⰿⱁⰴ, ⰱⰾⰰⰳⱁⰴⰰⱃⱝ ⱄⱆⰴⱐⰱⰵ,
Ⰿⱀⰵ ⰴⰵⰾⰰ ⱀⰵⱅ: ⰱⰵⱃⱆ ⰵⰳⱁ ⱄⰵⰱⰵ!

 

X

ⱆ, ⰶⰵⱀⱄⰽⰺⰵ ⰺ ⰿⱆ́ⰶⰵⱄⰽⰺⰵ ⱄⰾⱁⰳⰺ!
Ⰱⰾⰰⰳⱁⱄⰾⱁⰲⱝⱄⱐ, ⱂⱁⱂⱃⱁⰱⱆⰵⰿ: ⱄⰾⱆ̀ⱎⰰ́!
Ⱃⰰⰲⱀⱝⱅⰵⱄⱝ, ⰲⱏⰺⱅⱝⰳⰺⰲⰰⱅⰵ ⱀⱁⰳⰺ,
Ⰺ ⱂⱁ ⱅⱃⰺ ⰲ ⱃⱝⰴ ⰲ ⱁⰽⱅⰰⰲⱆ ⰸⰰⰵⰸⰶⰰ!
Ⱀⰵ ⰱⱁⱅⰵⱄⱐ, ⰿⱏⰺ ⱀⰵ ⰱⱆⰴⰵⰿ ⱄⰾⰺⱎⰽⱁⰿ ⱄⱅⱃⱁⰳⰺ;
Ⰴⰵⱃⰶⰺⱄⱐ ⰲⱁⰾⱐⱀⰵ ⰺ ⱅⱁⰾⱐⰽⱁ ⱀⰵ ⱂⰾⱁⱎⰰ,
Ⰰ ⱅⰰⰿ ⱆⰶⰵ ⱂⱃⰺⰲⱏⰺⰽⱀⰵⰿ, ⱄⰾⰰⰲⰰ Ⰱⱁⰳⱆ,
Ⰺ ⰲⱏⰺⰵⰴⰵⰿ ⱀⰰ ⱃⱁⰲⱀⱆⱓ ⰴⱁⱃⱁⰳⱆ.

 


>

5 ноября 2013 г. Автор: lefro


0 0 голосование
закрыто
спасибо
за ваш голос
Если есть желание что-нибудь написать, ЖМИ: Отзывы